V jednej z najchladnejších obcí Slovenska, Oravskej Lesnej, sa ukrýva technický skvost – Oravská lesná železnica. Táto historická úzkorozchodná úvraťová železnica je jednou z mála zachovaných svojho druhu na svete. Pôvodne slúžila na zvážanie dreva, no dnes patrí medzi najobľúbenejšie turistické atrakcie Oravy.
Jazda Oravskou lesnou železnicou
Vyhliadkové jazdy vlakmi Oravskej lesnej železnice sa začínajú v údolnej stanici Tanečník. Tá sa nachádza neďaleko obce Oravská Lesná a je s ňou spojená 6 km dlhou asfaltovou cestou. V stanici Tanečník nájdete parkovisko, zázemie železnice vrátane depa pre lokomotívy a vozne, predaj lístkov a suvenírov, expozíciu o histórii lesnej dráhy, detské ihrisko a voliéru s pávmi.
Po zakúpení lístkov sa môžete usadiť do motorovej dreziny alebo panoramatických vozňov ťahaných motorovou lokomotívou. Trať dlhá 3 kilometre vedie na vrcholovú stanicu Sedlo Beskyd v nadmorskej výške 935 m n. m. Túto vzdialenosť vlak prekoná za približne 15 – 20 minút.
Na stanici Sedlo Beskyd si vlak urobí prestávku, počas ktorej môžete vystúpiť na neďalekú vyhliadkovú vežu a pokochať sa krásnou panorámou oravskej prírody. Následne sa vrátite späť do údolia. Celá jazda aj s pobytom na Sedle Beskyd trvá približne 1 hodinu a 10 minút.
Expozície Oravskej lesnej železnice
Vnútorné expozície na Tanečníku pozostávajú z dvoch miestností. Vstupná miestnosť je venovaná vzniku a fungovaniu železnice. Nájdete tu informačné panely, vitríny s modelmi dopravných prostriedkov a nástrojov na prácu s drevom spred vzniku lesných železníc.
Druhá miestnosť zachytáva dejiny a súčasnosť Oravskej lesnej železnice prostredníctvom informačných panelov, dobových komunikačných prostriedkov, dokumentov a propagačných materiálov.
Vonkajšie expozície v areáli stanice Tanečník ponúkajú možnosť občerstvenia, aktívneho trávenia času v preliezačkách pre deti a prehliadku pôvodných dopravných prostriedkov a zbierkových predmetov. Súčasťou areálu je aj Remeselný dom prezentujúci typické oravské remeslá.
Stručná história Oravskej lesnej železnice
Koncom 19. storočia sa Oravský komposesorát rozhodol riešiť problém dopravy dreva z neprístupných horských terénov vybudovaním lesnej železnice s rozchodom 760 mm. Trať bola uvedená do prevádzky v roku 1918, spájajúc Oravskú Lesnú cez Zákamenné s Lokcou. V roku 1926 došlo k prepojeniu s Kysuckou lesnou železnicou, čím vznikol integrovaný dopravný systém dlhý viac než 60 km.
Železnica úspešne slúžila až do 60. rokov 20. storočia, kedy začala strácať na efektivite v porovnaní s nákladnými automobilmi. Napriek snahám o jej záchranu bola prevádzka oficiálne ukončená 31. 12. 1971. V roku 1972 bola časť trate vyhlásená za kultúrnu pamiatku, čo zabránilo jej úplnej likvidácii.
Od roku 1986 prevzalo správu zachovaného úseku Oravské múzeum. Vďaka úsiliu dobrovoľníkov a múzea sa podarilo železnicu zachrániť a postupne obnoviť. Od roku 2003 prebieha systematická obnova trate, podporená aj projektom financovaným z fondu ERDF, štátneho rozpočtu a Žilinského samosprávneho kraja.
Oravská lesná železnica je unikátnou technickou pamiatkou
Železnica je unikátnou technickou pamiatkou a obľúbenou turistickou atrakciou. Vďaka úsiliu nadšencov a podpore múzea i verejných inštitúcií sa podarilo zachovať a sprístupniť tento skvost pre súčasné i budúce generácie. Jazda historickým vláčikom malebnou oravskou prírodou je nezabudnuteľným zážitkom pre malých i veľkých návštevníkov.